7 mei Santa Maria del Cruz-Rionegro del Puente - Reisverslag uit Ríonegro del Puente, Spanje van Jack Bartholomeüs - WaarBenJij.nu 7 mei Santa Maria del Cruz-Rionegro del Puente - Reisverslag uit Ríonegro del Puente, Spanje van Jack Bartholomeüs - WaarBenJij.nu

7 mei Santa Maria del Cruz-Rionegro del Puente

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Jack

07 Mei 2013 | Spanje, Ríonegro del Puente

Vroeg op, we hebben een mooie tocht voor de boeg. Een wat minder Spaans gezicht maar toch fantastisch. Het weer was redelijk, bewolkt en dreigend maar af en toe een paar straaltjes zon en even een licht regenbuitje. We liepen eerst langs de rivier de Tere, daarna klommen we weer over brede paden door een prachtig fleurig landschap naar het volgende dorpje Calzadilla. Hier konden we ons ontbijt nemen, een lekker soort ochtend tapas met tortilla, ham, chorizo oid., wel lekker. Vervolgens gingen we naar het stuwmeer, eerst door een schitterend natuurlandschap naar de rivier om vervolgens weer te klimmen naar de dam, geweldig. Een halve kilometer over de de dam lopend, een prachtig uitzicht over het stuwmeer en aan de ander kant de rivier. Doorlopend langs het meer waar veel brem te bewonderen is, met name de lichtgele soort(bijna wit), komen we uiteindelijk terecht in de volgende rustplaats, waar een (zeer gelovig) stel een paar jaar geleden een herberg heeft opgericht voor slechts € 10.000,= en het geweldig heeft opgezet, we konden eten en drinken wat we wilden...de keus was wel niet zo groot, ronde of ovale koekjes, maar toch... Na het afscheid restte ons nog slechts 9 km, die we in ruim anderhalf uur aflegden, wel moesten we nog gauw onze regenkleding aan doen omdat het dreigde zwaar te gaan regenen, echter na 37 druppels bleek het weer over te zijn. Rond half 15, waren we in Rionegro del Puente, een keurig ruim opgezette Albergue (herberg, voor degenen die dat nog niet weten). De avond besloten we om met een heel internationaal gezelschap samen te gaan eten bij een eetgelegenheid, die bij het bestuur van de Albergue behoorde, tenminste we zagen de eigenaren hiervan regelmatig een kijkje nemen in deze eetgelegenheid. Er werd speciaal voor ons gekookt, de chefkok kookte zelf en bediende ons met zwarte handschoenen aan. Het eten was fantastisch waarbij er veel wijn vloeide en tijdens het drinken van de likeuren werd er ook aardig wat gezongen, vooral met wat Engelsen en Schotten kwam Cliff ook regelmatig voorbij... al was dat hoofdzakelijk uit mijn mond.

• 09 Mei 2013 - 09:40

Hans De Vries:

Hallo Jack,

Het wordt steeds leuker zo te lezen. Met een pelgrim hoef je geen medelijden te hebben. Je bent nu denk ik dicht bij de grens va Galicia. En vanaf vrijdag wordt daar 4 a 5 dagen droog en zonnig weer verwacht. Zeer ongebruikelijk voordat gebied. Profiteer daarvan, want de verwachtingen voor daarna wil je niet weten. Maar die zijn gelukkig ook nog onzekerder. Ik zal weer voor je duimen dat het weerbericht van vrijdag tot maandag/dinsdag uitkomt. Want aangenaam wandelweer maakt het pelgrimeren nog veel leuker.

Groeten,

Hans.

• 09 Mei 2013 - 12:57

Annemarie De Wit:

Buenas tardes Jack..

Hoy dia de la Acenssión... Weer een vrije dag.
    Mischien zie je wel processies voorbij trekken in de kleine dorpjes, net als voeger bij ons.
    En jij , Buen Camino !!

Hasta luego...!!!