Dagje Sapporo - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Jack Bartholomeüs - WaarBenJij.nu Dagje Sapporo - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Jack Bartholomeüs - WaarBenJij.nu

Dagje Sapporo

Door: Jacky

Blijf op de hoogte en volg Jack

19 April 2017 | Japan, Sapporo

Wederom een goede nachtrust gehad en half 8 opgestaan. We zouden de trein nemen van 8.53u, maar wilden ook nog even de plaatselijk markt, die tot 11.00u duurde, bekijken. Dit keer hadden we een iets eenvoudiger ontbijt en waren zo klaar om te vertrekken. De markt was niet overdreven groot maar er was van alles typisch Japans te koop, met name etenswaar. Uiteraard was er veel vis in de aanbieding vooral 'levende' krab en niet zulke kleintjes. Helaas konden we er geen meenemen, maar anders...
Snel nog even 2 driehoekjes gehaald en 2 koppen koffie, in deze trein rijdt geen karretje met eten en drinken rond, ondanks de lange rit van 3 en een half uur. Aangezien het weer niet zo bijster leek hebben we voor de zekerheid een paraplu meegenomen en dat was niet voor niets... Het was koud toen we vertrokken, maar omdat we naar het noorden trokken werd het almaar kouder, het heeft een syberisch klimaat dat wil zeggen: lange koude winters die duren tot eind april en korte koele zomers. Nu was het hier dus nog winter, duidelijk merkbaar aan de temperatuur en er lag nog volop sneeuw, nouja volop... Ondanks het slechte weer heb ik toch nog wat leuke foto's kunnen schieten van het landschap van Hokkaido, ook hier huisjes in vele kleuren, vaak zachte kleuren en af en toe fel blauwe daken, zoals op Honshu.
De rit duurde naar mijn gevoel erg lang, voor het eerst eigelijk, de trein startte langs de kust en daarna pas richting Sapporo waarbij dat laatste stuk niet harder werd gereden dan 60 km/u, wel prettig om foto's te maken, maar kost toch veel tijd. Uiteindelijk waren we pas om kwart voor één in Sapporo. Eerst maar even eten, dit keer toepasselijk een broodje bij Subway, daarna de Subway in richting Schaatsbaan, hopende dat er nog iets zichtbaar was van de Olympische Spelen. Eenmaal in de vond Joey een kaartje, voor de terugweg dachten we, blijkbaar had iemand deze verloren, want niemand wist van wie dat kaartje was. We zien straks wel. Aangekomen op het eindstation Makomanai, waar de schaatsbaan moest liggen, zagen we buiten een pilaar waar een aantal gedenkplakkaten op waren bevestigd en jawel, de namen van Ard Schenk, als Gouden medaille winnaar van de 3 afstanden, als die van Stien Baas-Kaiser eveneens als Gouden medaille winnares van de 3000m. Uiteraard diverse foto's van genomen. De reis was voor mij nu al geslaagd, maar het werd nog mooiere. Een mooie wandeling...in de regen.. voerde ons naar de oude schaatsbaan, die inderdaad nog bestond, ondanks het 'nieuwe' Icepalace.
We zijn de trappen op geklommen en daar lag de schaatsbaan, zonder ijs helaas, maar precies zoals ik me hem herinner...ik zie Schenk als eerste nog rijden in de stevig dwarrelende sneeuw, een tijd zetten van 7.23.65, geweldig ik de even weg... totdat Joey zei...kom pa, gaan we verder?! De trappen afdalend zijn we vervolgens rond het stadion gelopen, totdat we onder de catacomben de binnenkomst hal konden ingaan. Daar hingen tegen de muur de Olympische ringen en...een heel grote plakkette waarop de Top 6 uitslagen van alle afstanden in het zilver (kan ook blik zijn hoor, het was in ieder geval niet verroest) prijkten, om wederom trots op te worden. Helaas was er maar 1 foto van de opening van de OS, maar de overige foto's bleken in het Icepalace te hangen, zoals de receptioniste het Joey aangaf. Wel kreeg ik een setje postkaarten, maar helaas...geen Ard Schenk, wel een leuk aandenken, net als de stempels die we hier konden zetten. We zijn nog wel even naar het Icepalace geweest maar die was vandaag echt gesloten, zoals de receptioniste ons al aangaf, echter je weet maar nooit, een oud mannetje die net aankwam en een beetje Engels sprak voor mij, probeerde nog te kijken of we ergens naar binnen konden, maar moest ons teleurstellen, wat hijzelf volgens mij erger vond dan wij...en ik vond het al erg, ken je nagaan. Niettmin was ik zeer tevreden dat ik hier ben geweest en gingen we weer teug naar het centrum van Sapporo. Daar aangekomen wilden we eerst naar de botanische tuin, deze was open van eind april tot eind oktober, echter het was nog niet eind april genoeg, want...de tuin was nog niet open. Daarna wilde ik nog naar het biermuseum (mijn bier was op), echter het weer was zo slecht geworden en koud, dat we toch maar besloten nog wat te eten en de trein te pakken van 18.07u, dan waren we weer rond 21.43u terug. Voor mij was de dag zeer geslaagd! Nu nog Nagano..hoezo..schaatsgek?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jack

Actief sinds 04 April 2013
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 122333

Voorgaande reizen:

26 Maart 2017 - 27 April 2017

Reis naar Thailand en Japan

09 April 2013 - 21 Mei 2013

Dinsdag 9 april 2013 naar Sevilla

Landen bezocht: